KO'TUHADAN KUMA TOMPINAI NGAWI

Blog ini adalah tempat perkongsian maklumat dan pendapat dari semua keluarga dekat atau jauh, kawan-kawan dan sesiapa sahaja. Penulis akan cuba menjadikan blog ini sebagai One Stop Information Center di mana segala sumber maklumat yang asas dan penting akan diletakkan dalam bentuk web link. Oleh yang demikian jika ada sesiapa yang ingin mencadangkan laman web atau blog yang berguna, bermanafaat dan bermaklumat silalah memberikan address web atau blog itu kepada penulis sama ada melalui email atau just taip pada ruangan chat pada blog ini. Cadangn dan juga kritikan membina juga amatlah dialu-alukan.

SELAMAT MELAYARI BLOG INI

You Are Visitor Number

hit counter scince july 2007

M.I.N.I B.U.L.E.T.I.N

....Selamat Datang........ Enjoy Reading..


Sila Daftarkan Diri Anda Disini Sebagai Kenangan dan Rujukan

My Redeemer Lives By Nicole Mullen

Tuesday, October 13, 2009

Pokok Durian Ajaib!!!!!!

Kita mungkin biasa nampak buah durian di atas pokok, tapi pernah kah anda melihat durian berbuah dibawah pokok?....heheh... kalau tidak percayah... lihatlah sendiri....

























Macam tidak boleh dipercayai kan...tapi Percayalah..... sebenarnya durian ini dikenali sebagai Durian Kura-Kura atau nama saintifiknya Durio Testudinarium. Durian ini tumbuh secara liar di hutan borneo dan setakat ini tidak dipastikan sama ada durian ini ada ditanam secara komersial or persendirian. Menurut sumber rasanya tidaklah semanis seperti durian biasa tetapi baunya lebih kuat (menyengat) daripada durian biasa....

Friday, September 25, 2009

Padah Marah

Bila kita balik kerja 8 jam ke 12 jam tentu letih sampai rumah ingat
nak rest

tapi anak pulak buat hal....

ingatlah.....marah mcm mana sekalipun, jgnlah bertindak keterlaluan..............


Sepasang suami isteri - seperti pasangan lain di kota-kota besar -
meninggalkan anak-anak diasuh pembantu rumah semasa keluar bekerja.
Anak tunggal pasangan ini, perempuan berusia tiga setengah tahun..
Bersendirian di rumah dia kerap dibiarkan pembantunya yang sibuk
bekerja bermain diluar, tetapi pintu pagar tetap dikunci. Bermainlah dia
sama ada berbuai-buai di atas buaian yang dibeli bapanya, ataupun memetik
bunga raya, bunga kertas dan lain-lain di laman rumahnya.

Suatu hari dia terjumpa sebatang paku karat. Dia pun melakar simen
tempat letak kereta ayahnya tetapi kerana diperbuat daripada
marmar,lakaran tidak kelihatan. Dicubanya pada kereta baru ayahnya.
Ya... kerana kereta itu bewarna gelap, lakarannya jelas.Apa lagi kanak-kanak ini pun
melakarlah melahirkan kreativitinya. Hari itu bapa dan ibunya bermotosikal ke
tempat kerja kerana laluannya sesak sempena perayaan Thaipusam.
Penuh sebelah kanan dia beredar ke sebelah kiri kereta. Dilakarnya
gambar ibu dan ayahnya, gambarnya sendiri, lukisan ayam, kucing dan
sebagainya mengikut imaginasinya. Kejadian itu langsung tak disedari si pembantu rumah.

Pulang petang itu, terkejut badaklah pasangan itu melihat kereta
yang baru setahun dibeli dengan bayaran ansuran, berbatik-batik. Si
bapa yang belum pun masuk ke rumah terus menjerit, "Siapa punya kerja ni?" Pembantu
rumah yang tersentak dengan jeritan itu berlari keluar. Dia juga beristighfar. Mukanya merah padam ketakutan tambah-tambah melihat wajah bengis tuannya. Sekali lagi diajukan ertanyaan keras kepadanya, dia terus mengatakan "Tak tahu... !" "Duduk di rumah sepanjang hari tak tahu, apa kau buat?" herdik si isteri lagi. Si anak yang mendengar suara ayahnya, tiba-tiba berlari keluar dari bilik. Dengan penuh manja dia berkata "Ita buat ayahhh.... cantik kan !"
katanya menerkam ayahnya ingin bermanja seperti selalu. Si ayah yang hilang sabar merentap ranting kecil pokok bunga raya di depannya, terus dipukul bertalu-talu tapak tangan anaknya. Si anak yang tak mengerti apa-apa terlolong-lolong kesakitan sekaligus ketakutan. Puas memukul tapak tangan, si ayah memukul pula belakang tangan anaknya. Si ibu cuma mendiamkan
diri, mungkin setuju dan berasa puas dengan hukuman yang dikenakan. Pembantu rumah melopong, tak tahu nak buat apa-apa. Si bapa cukup rakus memukul-mukul tangan kanan dan kemudian tangan kiri anaknya..

Selepas si bapa masuk ke rumah dituruti si ibu, pembantu rumah menggendong anak kecil itu, membawanya ke bilik. Dilihatnya tapak tangan dan belakang tangan si anak kecil calar balar.
Pembantu rumah memandikan anak kecil itu. Sambil menyiram air sambil dia menangis. Anak kecil itu pula terjerit-jerit menahan kepedihan sebaik calar-balar itu terkena air. Si pembantu rumah kemudian menidurkan anak kecil itu. Si bapa sengaja membiarkan anak itu tidur bersama pembantu rumah. Keesokkan harinya, kedua-dua belah tangan si anak bengkak.. Pembantu rumah mengadu. "Sapukan minyak gamat tu!" balas tuannya, bapa si anak. Pulang dari kerja, dia tidak melayan anak kecil itu yang menghabiskan masa di bilik pembantu. Si bapa konon mahu mengajar anaknya.


Tiga hari berlalu, si ayah langsung tidak menjenguk anaknya sementara si ibu juga begitu tetapi setiap hari bertanya kepada pembantu rumah. "Ita demam... " jawap pembantunya ringkas.
"Bagi minum panadol tu," balas si ibu.. Sebelum si ibu masuk bilik tidur dia menjenguk bilik pembantunya. Apabila dilihat anaknya Ita dalam pelukan pembantu rumah, dia menutup semula pintu. Masuk hari keempat, pembantu rumah memberitahu tuannya bahawa suhu
badan Ita terlalu panas. "Petang nanti kita bawa ke klinik. Pukul 5.00 siap" kata majikannya
itu. Sampai waktunya si anak yang longlai dibawa ke klinik. Doktor mengarahnya ia dirujuk ke hospital kerana keadaannya serius. Setelah seminggu di wad pediatrik doktor memanggil bapa dan ibu kanak-kanak itu. "Tiada pilihan..." katanya yang mencadangkan agar kedua-dua tangan
kanak-kanak itu dipotong kerana gangren yang terjadi sudah terlalu teruk. "Ia sudah bernanah, demi nyawanya tangan perlu dipotong dari siku ke bawah" kata doktor. Si bapa dan ibu bagaikan terkena halilintar mendengar kata-kata itu.
Terasa diri tunggang terbalik, tapi apalah dapat dikatakan. Si ibu meraung merangkul si anak. Dengan berat hati dan lelehan air mata isterinya, si bapa terketar-ketar menandatangani surat kebenaran pembedahan.


Keluar dari bilik pembedahan, selepas ubat bius yang dikenakan habis, si anak menangis kesakitan. Dia juga terpinga-pinga melihat kedua-dua tangannya berbalut putih. Direnung muka ayah dan ibunya. Kemudian ke wajah pembantu rumah. Dia mengerutkan dahi melihat mereka semua menangis.. Dalam seksaan menahan sakit, si anak yang keletah bersuara dalam
linangan air mata.. "Abah.. Mama... Ita tak buat lagi. Ita tak mau ayah pukul. Ita tak mau jahat. Ita sayang abah.. sayang mama." katanya berulang kali membuatkan si ibu gagal menahan rasa.
"Ita juga sayang Kak Narti.." katanya memandang wajah pembantu rumah, sekaligus membuatkan gadis dari Surabaya itu meraung seperti histeria. "Abah.. bagilah balik tangan Ita. Buat apa ambil... Ita janji tak buat lagi! Ita nak makan macam mana? Nak main macam mana? Ita janji tak conteng kereta lagi," katanya bertalu-talu. Bagaikan gugur jantung si ibu mendengar kata-kata anaknya. Meraung dia sekuat hati namun takdir yang sudah terjadi, tiada
manusia dapat menahannya.




jangan sedih........

so dah dapat pengajaran... kan ...

bila balik nanti tengok la anak-anak anda....

mana yang lebih berharga.........

Have A Wonderfulday...

Friday, June 19, 2009

My Bro Special Day's...

Congratulation to both of you.... May you marrige last forever...


Like this photo..on the way to bride's house...


Keluarga lelaki


Keluarga perempuan

Tuesday, May 19, 2009

Memoir..

Just want to share the photo that i taken as a souvenior to our Ministry of Energy, Green Technology and Water (KTTHA) during His visit to my Department on 23rd April 2009.


From Left; My Ketua Pengarah Tn.Hj Mohd Akhir Md. Jiwa, KSU Dato' Dr. Halim Man, Menteri KTTHA YB Datuk Peter Chin Fah Kui, Tim. Menteri KTTHA YB. Noriah Kasnon dan yg kicik n separuh ja tu... 'Datin' Siti Barlianton Ahmand Baghdad (jiran sblh di ofice..ekekek)

Saturday, May 9, 2009

'SIN'

What is the essence of sin? How does the Bible define it? First John 3:4 (NIV) states: "Everyone who sins breaks the law; in fact, sin is lawlessness." The New Living Translation reads "Sin opposes the law," while the traditional KJV rendering defines sin as "transgression of the law." But it is not just any law that humanity has broken-it is God's law. Humans have rebelled against their Maker, pretending that they themselves are the measure of all things rather than in humble trust submitting to the wisdom and love of God.

Why did God punish Adam and Eve for what seemed to be an insignificant matter? It may have seemed unimportant, but there was a crucial principle involved. "There was nothing poisonous in the fruit itself, and the sin was not merely in yielding to appetite. It was distrust of God's goodness, disbelief of His word, and rejection of His authority, that made our first parents transgressors, and that brought into the world a knowledge of evil. It was this that opened the door to every species of falsehood and error."—Ellen G. White, Education, p. 25.

God has done for us all that infinite love could. In return He asks of us love and obedience. In a time in which the world is plagued by rampant lawlessness and a relativistic philosophy—which claims that good and evil depend simply on cultural circumstances and communal and personal preferences—there must and will be a people who will staunchly defend God's standard of holiness, the Ten Commandments.

Tuesday, May 5, 2009

Monday, April 27, 2009

Najib perjelas gagasan Satu Malaysia

BERIKUT adalah sedutan transkrip sidang akhbar Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak sebelum pertemuan dengan editor media tempatan di kediamannya di ibu negara, semalam.

- Konsep Satu Malaysia tidak boleh disalah ertikan oleh pihak-pihak tertentu umpama pembangkang kata bahawa ia sama dengan konsep ‘Malaysian Malaysia’.

Ia tak sama.

- Di bawah konsep Satu Malaysia ini bererti bahawa kita berdiri, kita berfikir dan bertindak sebagai bangsa Malaysia. One People. Dan kita mengambil tindakan-tindakan berdasarkan kehendak semua kumpulan etnik dalam negara kita.

- Ini bukan bererti kita mengenepikan dasar afirmatif, dasar untuk menolong kaum bumiputera asalkan dasar itu dilaksanakan dengan cara yang adil dan memberi pertimbangan kepada golongan bumiputera yang layak mendapat sesuatu pertimbangan daripada kerajaan.

- Biar kita keluar daripada cara bertindak dalam tembok etnik yang kita amalkan sejak sekian lama. Itu juga pada saya maksud konsep Satu Malaysia.

SAYA telah mempengerusikan mesyuarat Kabinet yang pertama pagi ini. Antara perkara yang saya telah tekankan pada mesyuarat pagi ini, supaya barisan Jemaah Menteri yang baru dapat memenuhi harapan rakyat yang begitu tinggi, di mana Jemaah Menteri perlu menepati apa yang diharapkan rakyat.

Saya menggariskan empat perkara. Integriti, kebolehan, kesetiaan dan kesungguhan. Kabinet perlu berteraskan kepada Kabinet yang dekat di hati rakyat, mesra rakyat, sanggup turun padang menyingsing lengan dan melakukan perkara yang boleh mengukuhkan lagi kepercayaan dan keyakinan rakyat terhadap kerajaan.

Saya telah nyatakan dalam persekitaran politik hari ini, rakyat semakin kritikal. Oleh itu, kita tak boleh anggap ini sebagai perkara biasa tetapi mesti mempamerkan barisan kepimpinan yang sanggup melakukan perubahan dan pembaharuan.

Sehubungan ini, saya telah menyatakan betapa pentingnya Jemaah Menteri untuk berurusan dengan semua lapisan masyarakat. Kita tak boleh anggap kerajaan tahu segalanya. Kita perlu membuka pintu kepada dialog dan perbincangan dengan pelbagai kumpulan supaya keputusan yang dibuat kerajaan nanti merupakan keputusan yang benar-benar bersandarkan kepada kehendak rakyat.

Saya juga ingatkan ahli Kabinet supaya tidak dianggap sebagai kerajaan yang memihak kepada mana-mana kumpulan istimewa khusus (special interest group) atau mana-mana badan korporat.

Walaupun amat penting untuk melaksanakan dasar-dasar yang mesra kepada sektor swasta tetapi kesudahannya kita mesti ambil apa-apa keputusan bersandarkan kepentingan rakyat pada keseluruhan.

Saya juga telah menyebut tentang pencapaian yang diharapkan oleh rakyat bahawasanya rakyat tidak mahu mendengar sesuatu yang kita janjikan atau sesuatu diumumkan. Rakyat mengharapkan pelaksanaan secepat mungkin.

Oleh itu, pendekatan KPI akan dilaksanakan di mana pihak Khazanah telah ditetapkan sebagai badan untuk membantu kerajaan menggubal KPI dalam tempoh sebulan. Saya telah berjumpa Ketua Eksekutifnya, Tan Sri Azman Mokhtar untuk menempatkan bilangan tenaga yang mencukupi untuk melaksanakan penggubalan KPI ini dalam tempoh tersebut.

Di samping itu, KPI ini juga akan melibatkan pembahagian tugas kepada timbalan menteri secara tersusun. Setiap timbalan menteri akan diberi bidang tugas supaya timbalan-timbalan menteri dapat menyumbang kepada tindakan dan pelaksanaan yang dilakukan kerajaan.

Semua menteri akan dinilai prestasi masing-masing dalam tempoh enam bulan. Saya telah tetapkan pada bulan November nanti kita akan lakukan proses penilaian atas prestasi dan pencapaian setiap menteri dan kementerian.

Ada juga pandangan bahawa sesetengah keputusan itu merupakan keputusan yang merentasi beberapa kementerian yang tak boleh dikhususkan kepada satu kementerian sahaja.

Kita akan ambil kira perkara ini. Yakni kalau kita menentukan KPI, ia akan mengambil kira mana yang boleh kita khususkan kepada sebuah kementerian dan mana yang perlu kita ambil kira peranan yang dimainkan kementerian lain.

Dengan adanya sistem KPI ini, saya percaya prestasi kerajaan, pencapaian kerajaan, insya-Allah akan bertambah baik dan berkesan lagi.

Saya juga mengingatkan, bahawa rakyat hari ini mengharapkan pendekatan yang berbeza. Dan kita tidak perlu kepada pendekatan yang terlalu mementingkan luaran (ritual) ataupun kedudukan kita sebagai anggota pentadbiran. Tetapi kita mesti sensitif dengan pandangan rakyat dalam apa juga yang kita lakukan.

Saya bagi contoh, kalau kita hendak promosi pelancongan misalnya Pulau Langkawi. Apabila kita buat papan iklan, tak payahlah kita letakkan gambar Perdana Menteri dan menteri berkenaan sebagai sebahagian daripada kandungan papan iklan tersebut.

Dan kalau ada hari-hari tertentu kita buat sepanduk, banting dan sebagainya, tak payahlah gambar menteri atau Perdana Menteri ditonjolkan.

Kita nak tunjukkan yang kita tak penting kepada perkara seperti ini. Yang penting ialah untuk menunjukkan bahawa kita sebuah kerajaan mesra rakyat dan pentingkan kepentingan rakyat lebih daripada kedudukan dan jawatan yang ada pada kita.

SOALAN: Mengenai penyusunan agensi ada dijelaskan (dalam mesyuarat Kabinet)?

Saya sudah buat keputusan dan JPM akan keluarkan kenyataan. Tidak ada masalah apabila sesuatu kementerian dibubarkan. Misalnya Kementerian Pembangunan Usahawan dan Koperasi (MeCD). Ini kerana agensinya tetap tidak dibubarkan. Ia ditempatkan di bawah kementerian lain yang akan melaksanakan tugas seperti biasa.

Seperti Majlis Amanah Rakyat (Mara), kita kembalikan agensi itu kepada Kementerian Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah. Pada masa dulu, agensi itu di kementerian tersebut juga. Ketika zaman Tun Ghafar Baba, Mara di bawah kementerian berkenaan.

Dan, Menteri Luar Bandar sekarang adalah seorang Naib Presiden UMNO (Datuk Seri Mohd. Shafie Apdal). Takkan dia tak boleh kita harap, untuk laksanakan program Mara umpamanya. Jadi, saya tak nampak polemik tentang pemansuhan kementerian ini sebagai sesuatu yang patut dijadikan isu. Ini sebenarnya usaha kita untuk mewujudkan kerajaan yang lebih kecil dan efisien.

Ada disentuh mengenai Majlis Penasihat Ekonomi?

Ya, saya ada bayangkan. Tapi perincian termasuk mengenai pengerusinya akan saya umumkan kemudian. Saya terangkan kenapa Majlis Penasihat Ekonomi ini diwujudkan. Saya akan pilih hari lain untuk terangkan.

Apa tindakan selanjutnya jika ada menteri yang berada di bawah tahap memuaskan apabila penilaian dilakukan November ini?

Saya percaya menteri-menteri sedar bahawa masa depan kerajaan bergantung kepada pencapaian mereka berdasarkan KPI. Mereka tahu bahawa mereka mesti ambil serius apa yang patut dilakukan.

Jadi, saya berkeyakinan mereka mampu melaksanakan tanggungjawab yang telah diberi. Penilaian itu bukanlah satu kaedah bersifat pemantauan semata-mata tetapi satu cara untuk membantu menteri-menteri berkenaan jika mereka hadapi hambatan yang kerana keputusan dibuat oleh kementerian yang lain umpamanya.

Jadi kita boleh gunakan masa penilaian itu untuk menyelesaikan kekangan dari segi pelaksanaan dan pencapaian kementerian mereka.

Pihak mana akan melakukan penilaian berkenaan?

Penilaian itu akan dibuat oleh sebuah unit di bawah JPM yang akan menilainya bersama-sama ICU. Mereka akan lihat pencapaiannya. Dan, apabila saya bincang dengan menteri berkenaan, menteri berkenaan akan bentang juga apa yang mereka telah buat.

Sama-samalah kita bincang nanti dan kita tengok apa yang mereka lakukan dalam tempoh enam bulan.

Dahulu kerajaan juga ada sistem report card, tapi nampaknya ia tak berkesan?

KPI ini kita ada sistem. Kalau kita buat satu-satu keputusan, ia mesti didokong oleh sistem yang diwujudkan. Jadi kita sudah wujudkan sistem. Ini bukan saja keputusan tapi disokong dengan sistem.

Sistem itu ialah, pertamanya Khazanah mainkan peranan. Saya sudah wujudkan tuntutan menteri berkenaan di bawah JPM dan ICU akan main peranan.

Jadi kita ambil pendekatan bersistematik. Kalau kita hendak buat sesuatu ia mesti berasaskan sistematik. Jika tidak, ia akan dilihat retorik. Ia mesti didokong dengan sistem yang bersesuaian.

Ini bukan seperti biasa tetapi sesuatu yang berbeza sebab saya sudah janjikan pembaharuan. Saya komited kepada rakyat untuk bawa pembaharuan dan saya serius untuk bawa perubahan.

Boleh komen mengenai rasa kecewa masyarakat India mengenai bilangan dalam Kabinet?

Yang paling penting ialah apa yang kerajaan akan buat untuk komuniti India. Kita akan buat apa yang termampu untuk komuniti India, ini bukan satu isu besar.

Boleh gambarkan suasana mesyuarat Kabinet yang pertama dipengerusikan Datuk Seri hari ini?

Saya rasa elok tanya pada menteri lain tentang apa yang mereka rasa (ketawa kecil). Pada saya ia berjalan baik. Maknanya saya kata, saya punya kesimpulan berilah yang terbaik, sumbanglah yang terbaik untuk negara. Itu mesej utama saya.

Selain itu, saya kata penting untuk mereka mendapatkan kepuasan kerja. Kita pun nak bina semangat kerjasama di kalangan barisan Kabinet. Satu keluarga yang boleh sokong antara satu sama lain. Yang penting kita boleh laksanakan dengan jaya.

Tuesday, April 21, 2009

How expensive is our "SHIT"


Yesterday i was assingned to take picture of Pantai Sewerage Treatment Plant (STP) becouse the picture that taken before is not achived the quality needed to print 16"x18" size. This picture will be given as a souvenir to our new appointed Ministry. We choose this picture as it's show our nature of works, to built sewerage treatment plant for public confort and health. For some of you who didn't know what is STP, it's a plant that treated the water discharged from you house (mainly at town) including water from the toilet, bath room and kitchen. This sewerage must be treated before discharged into the river or sea so that it contain no harmfull to environment and people.

The picture above is one of the few new latest technology build in our country and we are among the leader in this industry in SEA after Singapore. And how much is the cost?... before you can make a guess let me tell you that people who recieved this accomadation only pay rm8 for a month and you know that it's the cheepest in the world? Maybe it's not suprise you becouse you didn't know the cost of the whole process, right? But i bet you'll be suprise once you know. This plant is connected with a sewer tunel with the size that can fit 4 or 6 rapid bus and it undernet KL City. So most of KL folks 'dirt' (shit) are flowing in this tunnel to the STP. So how much is the cost? If I tell you it is about half a billon RM, can you believe it? well believe it.. and we had another plant like this in Penang that cost almost RM1B. We are not talking about the operational cost that reach hundreds thousand per month. What amaze me the most is... there are so many people who refused to pay the rm8 per month tarif and even worst they requested for more reduction.....

So guys, remember every time you seat and relieve you self at the toilet bowl, you 'dirt' will undergo a very expensive journey just to make sure you have a healthly environment. And please..PAY YOU BILL... to make sure this process will continue...

Friday, April 17, 2009

My Schedule

Mei 29 : Sabah here i'm home...

Mei 30 : Church

Mei 31 : - At friend house for inquiry on her wedding ceremony.
- doing some siteseeing and landscape photography
- Fishing (klu sempat)

Jun 1 : Working my 1st task as wedding photographer (my kazen wedding)

Jun 2 : Outdoor after wedding portraiture.

Jun 3 : Photo editing... afternoon p main snooker at goshen..

Jun 4 : Working my 2nd task as wedding photographer (my Bro wedding)

Jun 5 : Photo editing and doing some request family photography

Jun 6 : Church and Rest

Jun 7 : - Going to Tamu
- (maybe my 3rd task on wedding photographer at friend weeding)
- Fishing with Marudu Caster.. (harap2 dpt..)

Jun 8 : Rest and prepare for KL return...

Jun 9 : Depart to my second home... uwahhh...

Monday, March 30, 2009

Give Love to Someone Today

There was a blind girl who hated herself just because she's blind.

She hated everyone, except her loving boyfriend. He's always there for her. She said that if she could only see the world, she would marry her boyfriend.

One day, someone donated a pair of eyes to her and then she can see everything, including her boyfriend.

Her boyfriend asked her, "now that you can see the world, will you marry me?" The girl was shocked when she saw that her boyfriend is blind too, and refused to marry him.

Her boyfriend walked away in tears, and later wrote a letter to her saying. "Just take care of my eyes dear."


This is how human brain changes when the status changed.

Only few remember what life was before, and who's always been
there even in the most painful situations.

Life Is A Gift

Today before you think of saying an unkind word

Think of someone who can't speak.

Before you complain about the taste of your food
Think of someone who has nothing to eat.

Before you complain about your husband or wife
Think of someone who's crying out to God for a companion.

Today before you complain about life
Think of someone who went too early to heaven.

Before you complain about your children
Think of someone who desires children but they're barren.

Before you argue about your dirty house, someone didn't clean or sweep
Think of the people who are living in the streets.

Before whining about the distance you drive
Think of someone who walks the same distance with their feet.

And when you are tired and complain about your job
Think of the unemployed, the disabled and those who wished they had your job.

But before you think of pointing the finger or condemning another
Remember that not one of us are without sin and we all answer to
one maker.

And when depressing thoughts seem to get you down
Put a smile on your face and thank God you're alive and still
around.

Life is a gift
Live it
Enjoy it
Celebrate it
EMBRACE IT
And fulfill it

And while you are at it give love to someone today
Love someone with what you do and the words you say
Love is not meant to be kept locked inside of us and hidden
So give it away "Give Love to someone today

Tuesday, March 24, 2009

E-mail Kepada Menteri2 dari Sabah & Sarawak

Kehadapan YB Datuk ;

Saya adalah mewakili penjawat-penjawat awam yang berasal dari Sabah & Sarawak dan bertugas di Semananjung Malaysia. Saya amat mengharapkan pertolongan dari YB Datuk agar dapat melihat masalah yang dihadapi oleh penjawat-penjawat awam dari Sabah dan Sarawak yang berkhidmat di bumi Semenanjung ini. Kami Cuma ingin meminta penjelasan daripada pihak kerjaan mengapa kami penjawat awam yang berasal dari Sabah dan Sarawak dan berkhidmat di Semenanjung tidak mendapat Elaun Perumahan Wilayah (EPW) yang sama seperti penjawat awam yang berasal dari semenanjung dan berkhidmat di Sabah & Sarawak? Mengapa EPW kami jauh lebih rendah (sehingga lebih rm500 perbezaan mengikut tempat) sedangkan kos sara hidup di Semenanjung terutamanya di Bandar-bandar besar seperti Kuala Lumpur, Penang dan Johor Bahru jauh lebih tinggi berbanding kos sara hidup di Sabah & Sarawak. Mengapa tidak diseleraskan elaun ini agar kami penjawat awam dari Sabah & Sarawak tidak terasa seperti penjawat awam KELAS DUA di Negara sendiri? Adakah penjawat awam dari semananjung lebih baik atau berkualiti dari Penjawat Awam dari Sabah & Sarawak sehinggakan mereka diberi EPW yang tinggi?

Kami juga ingin bertanyakan kenapa kami tidak layak mendapat elaun COLA sedangkan tujuan elaun tersebut adalah untuk meringankan beban bagi penjawat-penjawat awam yang bertugas di bandar-bandar besar yang kos sara hidup semakin hari semakin tinggi. Alasan yang mengatakan sebab kami telah mendapat EPW adalah sangat tidak logik.

Oleh itu amatlah diharapkan agar pihak YB Datuk yang dapat memberi perhatian terhadap perkara ini agar nasib kami penjawat-penjawat awam dari Sabah dan Sarawak yang berkhidmat di Semanjung Malaysia dapat pembelaan.

Sekian dan terima Kasih


p/s: email yg sya telah kirim awal tahun 2008. dan mcm biasalah no respond..

Wednesday, March 18, 2009

Mengapa Yahudi Bijak?

Hari ini saya berfikir-fikir apa yg harus sya post di blog ini. Actually terlalu banyak yg ingin sya kongsikan bersama-sama dari topik kesihatan sehingga lah politik. Tapi susah klu mengharap online di office ja selalu ada gangguan sehinggakan idea tu terbantut. So kali ini sya cuma kongsikan suatu email yg sya terima hari ini dan sya rasa bagus juga untuk kita baca dan pertimbangkan dalam kehidupan kita. Enjoy it....

Setelah berada 3 tahun di Israel kerana menjalani housemanship dibeberapa hospital disana, ada beberapa perkara yang menarik dapat saya perhatikan untuk dijadikan tesis ini, iaitu "Mengapa Yahudi Bijak?". Memang tidak dapat dinafikan ramai cendikiawan berbangsa Yahudi, dari segala bidang, Engineering, musik, saintis dan yang paling hebat ialah bidang perniagaan, dimana ia memang paling tersohor. Hampir 70% perniagaan di dunia dikuasai oleh kaum Yahudi, dari kosmetik, pakaian, pemakanan, senjata, perhotelan, perfileman diHollywood dan sebagainya.

Ketika tahun kedua, akhir bulan December 1980 dan sedang saya menghitung hari untuk pulang ke California saya terfikir apakah sebab nya kaum Yahudi begitu pintar? Kenapa tuhan memberi kelebihan kepada mereka? Apakah ini suatu kebetulan? Atau olah manusia sendiri? Adakah bijak boleh dijana? Seperti kilang pengeluaran?

Maka saya pon tergerak membuat tesis untuk Phd saya, disamping kebaikan untuk umat sejagat dan dapat hidup secara harmoni. Untuk pengetahuan anda tesis yang saya lakukan ini mengambil masa hampir lapan tahun, ini kerana untuk mengumpulkan data-data yang setepat mungkin.

Antara data-data yang saya kumpulkan ialah pemakanan, adat resam, ugama, persiapan awal untuk melahirkan zuriat dan sebagainya dan data data tadi saya cuba bandingkan dengan bangsa dan kaum kaum lain.

Marilah kita mulakan dengan persiapan awal melahirkan zuriat. Di Israel, setelah mengetahui yang sang ibu sedang mengandung, pertama kali saya perhatikan ialah, sang ibu akan sering menyanyi dan bermain piano dan si ibu dan bapa akan membeli buku metamatik dan menyelesaikan masalah metamatik bersama suami, saya sungguh hairan kerana teman saya yang mengandung sering membawa buku metamatik dan bertanya kepada saya beberapa soalan yang beliau tak dapat menyelesaikanya, oleh kerana saya memang minat tentang metamatik, tentu saja dengan senang saya bantu beliau. Saya bertanya kepada beliau, adakah ini untuk anak kamu? Beliau menjawab, "ia, ini untuk anak saya yang masih didalam kandungan, saya sedang melatih otak beliau, semuga ia menjadi genius apabila dewasa kelak" Perkara ini membuat saya tertarik untuk mengikut perkembangan beliau seterusnya. Berbalik kepada metamatik tadi, tanpa merasa jenoh beliau membuat latihan metamatik sehingga beliau melahirkan anak.

Seperkara lagi yang saya perhatikan ialah pemakanan beliau, sejak awal mengandung beliau gemar sekali memakan kacang badam dan korma bersama susu, dan untuk tengah hari makan utama beliau ialah roti dan ikan tanpa kepala bersama salad yang digaul dengan badam dan berbagai jenis kekacang, menurut beliau daging ikan sungguh baik untuk perkembangan otak dan kepala ikan mengandungi kimia yang tidak baik yang dapat merosakkan pengembangan dan penumbuhan otak anak didalam kandungan. menurut beliau ini adalah adat orang orang yahudi ketika mengandung dan ianya menjadi semacam kewajipan untuk ibu ibu yang sedang mengandung mengambil pil minyak ikan.

Ketika saya diundang untuk makan malam bersama orang orang Yahudi, perkara pertama yang saya perhatikan ialah menu mereka. Setiap undangan yg sama perhatikan ialah mereka gemar sekali memakan ikan (hanya isi atau fillet) dan biasanya daging tidak akan ada bersama dimeja jika ada ikan, menurut mereka, campuran daging dan ikan tak elok dimakan bersama. Salad dan
kacang adalah suatu kemestian, terutama badam. Seperkara yang pelik ialah mereka akan memakan buah buahan dahulu sebelum memakan hidangan utama. Jangan terperanjat jika anda diundang kerumah Yahudi anda akan dihidangkan buah buahan dahulu. Menurut mereka, dengan memakan hidangan kabohidrat (nasi atau roti) dahulu kemudian buah buahan, ini akan menyebabkan kita merasa ngantuk dan lemah dan payah untuk memahami pelajaran disekolah.

Di Israel, merokok adalah taboo, apabila anda diundang makan dirumah Yahudi, jangan sekali kali merokok, dan tanpa malu mereka akan menyuruh anda keluar dari rumah mereka dam merokok diluar rumah mereka. Menurut saintis di Universiti Israel, siasatan menunjukkan nikotin dapat merosakkan sel utama pada otak manusia dan akan melekat pada genes, ini bermakna keturunan perokok bakal membawa generasi yg cacat otak ( bodoh atau lembab). Suatu penemuan yg dahsyat ditemui oleh saintis yg mendalami bidang genes dan DNA. Para perokok harap ambil perhatian. (Ironi nya, pemilik pengeluar rokok terbesar adalah ?? tekalah sendiri..!)

Perhatian saya selanjutnya ialah melawati tadika mereka, Pemakanan anak anak tadi cukup dikawal, makanan awal ialah buah buahan bersama kacang badam, diikuti dengan menelan pil minyak ikan (code oil lever) Didalam pengamatan saya, kanak Yahudi sungguh bijak dan rata rata mereka memahami 3 bahasa iaitu Hebrew, Arab dan Inggeris dan sedari awal lagi mereka telah dilatih bermain piano dan violin, ini adalah suatu kewajipan. Menurut mereka bermain musik dan memahami nota notanya dapat meningkatkan lagi IQ kanak kanak dan sudah tentu bakal menjadikan budak itu bijak. Ini menurut saintis Yahudi, gegaran musik dapat stimulate (semacam senaman untuk otak) maka itu terdapat ramai sekali genius musik terdiri dari kaum Yahudi.

Seterusnya ke darjah 1 hingga 6, anak anak Yahudi akan diajar metamatik berkonsepkan perniagaan dan pelajaran sains amatlah diberi keutamaan. Di dalam perhatian peribadi saya, perbandingan dengan anak anak di California, ianya jauh berbeza tentang IQ dan boleh saya katakan 6 tahun kebelakang!!!. Segala pelajaran akan dengan mudah di tangkap oleh anak Yahudi. Selain dari pelajaran tadi sukan juga menjadi kewajipan bagi mereka dan sukan yg diberi keutamaan ialah memanah, menembak dan berlari, menurut teman saya ini, memanah dan menembak dapat melatih otak mem fokus sesuatu perkara disamping mempermudahkan persiapan untuk perhidmatan negara.

Selanjutnya pemerhatian saya menuju ke sekolah tinggi (menengah) disini murid murid ditekan dengan pelajaran mata sains dan mereka digalakkan mencipta produk, segala projek mereka walaupon kadangkala kelihatannya lucu dan mengarut, tetap diteliti dengan serius apatah lagi ianya berupa senjata, perubatan dan engineering, idea itu akan dibawa ke institute tinggi di Politeknik dan Universiti.

Satu lagi yg di beri keutamaan ialah fakulti perniagaan. Saya sungguh terperanjat melihat mereka begitu agresif dan seriusnya mereka tentang perniagaan. Diakhir tahun diuniversiti, para penuntut dibidang niaga dikehendaki melakukan projek dan memperaktik kanya dan anda hanya akan lulus jika kumpulan anda(10 pelajar setiap kumpulan) dapat keuntungan sebanyak $US1juta! Anda terperanjat? Itulah kenyataan, dengan rangkaian seluruh dunia dan ditaja sepenuhnya oleh syarikat milik Yahudi, maka tidak hairanlah mereka dapat menguasai ½ perniagaan didunia! Siapakah yg mencipta design Levis yg terkini? Ianya dicipta di Universiti Israel oleh fakulti bisnes dan fesyen.

Pernahkah anda melihat cara orang Yahudi melakukan ibadah mereka? Salah satu caranya ialah dengan menggoyangkan kepala mereka, menurut mereka ini dapat mengaktifkan otak mereka dan menambahkan oksijan dikepala, banyak ugama lain di Timur Tengah, seperti Islam juga ada menyuruh umatnya menunduk atau menggoyangkan kepala, ini guna dapat mensimulasikan otak kita supaya bertambah aktif. Lihat orang orang Jepun, mereka sering menunduk nundukkan kepala dan ianya sebagai adat. Ramai orang orang Jepun yg pandai? Adakah ianya sebagai kebetulan? Kegemaran mereka ialah sushi (ikan mentah). Adakah ini kebetulan? Fikirkanlah!

Berpusat di New York, Dewan perniagaan Yahudi bersedia membantu mereka yg berminat untuk melakukan bisnes (sudah tentu untuk Yahudi sahaja) jika mereka ada idea yg bernas, jawatan kuasa akan memberi pinjaman tanpa faedah dan pentadbir dari jawatan kuasa tadi akan bekerjasama dengan anda untuk memastikan yg perniagaan mereka menurut landasan yg betul. Maka itu lahirlah Starbuck, Dell comptr, Cocacola, DKNY, Oracle, Perfileman di Hollywood, Levis, Dunkin Donut dan ada beratus kedai ternama dibawah naungan dewan perniagaan Yahudi di New York. Graduan Yahudi dari fakulti perubatan New York akan disarankan untuk mendaftar dipersatuan ini dan digalakkan memulakan klinik mereka sendiri dengan bantuan wang tanpa faedah, barulah saya tahu mengapa hospital di New York dan California sentiasa kekurangan doktor pakar.

Kesimpulanya, pada teori saya, melahirkan anak dan keturunan yg bijak boleh dilaksanakan dan tentunya bukan semalaman, ianya memerlukan masa, beberapa jenerasi mungkin? Persiapan awal adalah ketika sang ibu mengandung, galakkanlah siibu melakukan latihan metamatik yg mudah tetapi konsisten disamping mendengar musik klasik. Seterusnya ubahlah cara pemakanan, makanlah makanan yg elok dan berhasiat yg baik untuk otak, menghayati musik sejak kecil adalah baik sekali untuk penumbuhan otak kanak kanak, dengan bermain piano dan violin sudah tentu dapat melatih anak anak mencerdaskan otak mereka demikian juga sukan yg memerlukan konsetrasi yg tinggi, seperti memanah, bola keranjang, dart dan menembak.

Merokok menjanjikan jenerasi yg moron (goblok) dan sudah tentu genes bodoh akan mengikut ke jenerasi siperokok. Lawatan saya ke Singapore pada tahun 2005 amat memeranjatkan sekali, disini perokok seperti dianak tirikan dan begitu susah sekali untuk perokok dan anda tahu berapa harga sekotak rokok? US$ 7 !!! ini bersamaan perbelanjaan sehari untuk makan anda!! Saya puji sekali sikap pemerintah Singapore dan menkjubkan sekali!!! dan seperti Israel ianya begitu taboo dan cara pentadbiran dan segi pembelajaran mereka hampir serupa dengan Israel, maka itu saya lihat banyak institusi pelajaran mereka bertaraf dunia walaupon hakikat nya negeri Singapore hanyalah sebuah pulau sebesar Manhattan!!

Anda mungkin muskil, benarkah merokok dapat melahirkan jenerasi goblok, saya telah menemui beberapa bukti menyokong teori ini. Lihat saja Indonesia, jika anda ke Jakarta, dimana saja anda berada, dari restoran, teater, kebun bunga hingga kemusium hidung anda akan segera terbau asak rokok! Dan harga rokok? Cuma US$ .70cts !!! dan hasilnya? Dengan
penduduknya berjumlah jutaan orang berapa banyak kah universiti terdapat disana? Hasil apakah yg dapat dibanggakan? Teknologi? Jauh sekali. Adakah mereka dapat berbahasa selain dari bahasa mereka sendiri? Mengapa mereka begitu sukar sekali menguasai bahasa Inggeris? Ditangga berapakah kedudukan mereka di pertandingan metamatik sedunia? Adakah ini bukan
akibat merokok? Anda fikirlah sendiri.

Di tesis saya ini, saya tidak akan menimbulkan soal ugama atau bangsa, adakah Yahudi itu zalim sehingga diusir dari semenjak zaman Paraoh hingga ke Hitler, bagi saya itu isu politik dan survival, yg ingin saya ketengahkan ialah, mampu kah kita dapat melahirkan jenerasi yg bijak
seperti Yahudi? Jawabanya ialah mungkin dan tidak mustahil dan ianya memerlukan perubahan, dari segi pemakanan dan cara mendididik anak dan saya kira hanya memerlukan 3 jenerasi sahaja. Ini dapat saya lihat sendiri tentang cucu saya, ini setelah saya mengajar anak saya melalui program yg telah saya nyatakan diatas tadi, pada umur 9 tahun (cucu saya) dia dapat menulis esay sepanjang 5 mukasurat penuh. Esay nya hanyalah mengenai Mengapa saya gemarkan tomato!

Selamat sejahtera dan semuga kita dapat melahirkan manusia yg bijak dan bersifat mulia untuk kebaikan manusia sejagat tanpa mengenal batasan bangsa.

Dr. Stephen Carr Leon

Wednesday, March 4, 2009

Miss Oriental Beauty Pagent 2009 (Sabah)

I just want to share some glimps of Miss Oriental at D'Junction, KK last week and to show how beautiful our people are. Sadly I can't go coz....well stuck with works and too far la. So just follow the event from friends at Sabahan Photographer on Facebook. And the photo that i posted here is taken by Nasier Lee.

from left: Lyora Kok, Kay Marylyn Madonna, Jaywalker Jane, Madona Nandu, Pearl Dianne, Kim Stan, Crystel Eve, Kimmy Majalap, Eva Chong Fui Fui, unknow(sorry)

From Left: 1st runner up: Pearl Dianne, Winner: Kim Stan and 2nd runner up: Crystel Eve
Kim Stan
Pearl Dianne
Crystel Eve
Kimmy Majalap, Last year winner of Miss Oriental
She also win the Female Icon last year

Crystel Eve also bag the Miss Photogenic. Next to her (Padwick Cazsie) is one of the judge who made her name as a model abroad.

Dengue Fever Remedy (Ubat Demam Denggi)

I got this information thru email, so i also not sure how true it is. But one for sure I like the young papaya leaves. It's one of our (dusun) traditional food.

Dengue Fever Remedy

I would like to share this interesting discovery from a classmate's son who has just recovered from dengue fever. Apparently, his son was in the critical stage at the ICU when his blood platelet count dropped to 15 after 15 liters of blood transfusion.

His father was so worried that he sought another friend's advice and his son was saved. He confessed to me that he give his son raw juice of papaya leaves. From a pallet count of 45 after 20 liters of blood transfusion, after drinking the raw papaya leaf juice, his pallet count jumped instantly to 135. Even the doctors and nurses were surprised. After the second day he was discharged. He asked me to pass this good news around.

Accordingly it is raw papaya leaves, 2 pieces just cleaned, pounded and squeezed with filter cloth. You will only get one tablespoon per leaf. So two tablespoons per serving once a day. Do not boil or cook or rinse with hot water, it will lose its strength. Only the leafy part and no stem or sap.. It is very bitter and you have to swallow it like 'Wong Low Kat'. But it works.

*Papaya Leaves Juice - Cure for Dengue*

A friend of mine had dengue last year. It was a very serious situation for her as her platelet count had dropped to 28,000 after 3 days in hospital and water started to fill up her lungs. She had difficulty in breathing. She was only 32-year old. Doctor said there's no cure for dengue. We just had to wait for her body immune system to build up resistance against dengue and fight its own battle. She already had 2 blood transfusions and all of us were praying very hard as her platelet continued to drop since the first day she was admitted.

Fortunately her mother-in-law heard that papaya juice would help to reduce the fever and got some papaya leaves, pounded them and squeeze the juice out for her. The next day, her platelet count started to increase, her fever subsided. We continued to feed her with papaya juice and she recovered after 3 days!!! Amazing but it's true. I found that it's also good when one is having sore throat.

Please spread the news about this as lately there are many dengue cases. It's great if such natural cure could help to ease the sufferings of dengue patients. Furthermore it's so easily available. Blend them and squeeze the juice! It's simple and miraculously effective!!

Hi, Please pass this around to as many contacts as possible cos it may save someones lives.

Monday, March 2, 2009

Odoi Oduu

Saya baru selesai menonton filem pendek 'Odoi Odu' yg memenangi 4 anugerah utama sempena Astro Kirana Short Filem Award. Sya tergerak untuk menonton filem pendek ini setelah menonton malam anugerah tersebut. Ingin mengetahui apa yg cuba disampaikan oleh filem ini sehingga boleh memenagi ketegori Filem Terbaik, Pengarah Terbaik, Cerita Terbaik dan Lakonan terbaik.

Tahniah buat Farizie Bin Morinding, seorang lagi anak Sabah yang berjaya mengangkat martabat Negeri Sabah dalam bidang seni di peringkat kebangsaan. Kejayaan ini sekali gus dapat membuka mata ramai orang terutama yang selama ini menganggap orang2 Sabah sebagai golongan kelas ke-2.

Cerita yang disampaikan cukup ringkas tetapi padat dan sangat sinonom dengan kehidupan org2 tua di Sabah. Walaupun hanya sebilangan kecil yg kehidupannya seperti yg digambarkan dalam filem ini, namun memang ada. Saya teringat nenek sya sebelah bapa sya, yang hidup kesorangan selama beberapa tahun selepas kematian datuk sya. Walaupun tidak lah seteruk 'Odu' dalam filem ini kerana masi ada anak2 dan cucu-cicitnya (termasuk lah saya) datang melawat dan tidak dianggap 'mulau' (gila) namun kebanyakan masanya dihabiskan seorg diri. Apa yg saya sangat kagum ialah 'survival' untuk meneruskan hidup tanpa mengharap pertolongan org lain sgt la tinggi (seperti dlm filem ini). Bayangkan pada usia yg sgt tua (bongkok 7 & bertongkat) namun masi lagi pergi 'mindahu' (kerja di kebun), menyediakan makan sendiri, menjualkan hasil tanaman dan oleh itu masih ada pendapatan sendiri. Berkali juga diberi nasihat agar tidak perlu lagi bekerja kerana anak2 boleh menjaga beliau, namun dia mengatakan 'au ako no menusah dikoyu ong korikot tadau kapatai ku' (saya tidak mahu menyusahkan kamu bila tiba hari kematian ku). Dan memang betul kerana dia suda menyediakan wang yg lebih dari mencukupi untuk hari 'pemergiaannya'. Malah didapati terdapat beribu lagi wang yg dia simpan di bawah tilam tempat dia tidur. Sungguh menakjubkan..

Saya berfikir kalau nenek tua seperti ini masih sanggup berjuang sendirian tidak mahu mengalah dan ingin terus menikmati kehidupan tanpa mengeluh dan memberi banyak alasan untuk tidak berusaha, kenapa tidak kita orang muda, yang pernah ke sekolah, yang pandai membaca, menulis dan terdedah dengan banyak teknologi moden namun masih mengeluh dan menyalahkan pihak lain kerana kekurangan dan kesusahan yang kita alami??.. Bukan kah kita perlu bertanggungjawb terhadap kehidupan sendiri dan dengan itu perlu melakukan apa yg terdaya dan terfikir untuk mendapatkan kehidupan yg diinginkan? Saya percaya apa juga yg kita miliki hasil dari kudrat dan titik peluh kita akan memberi kepuasan yg sangat2 walaupun tidak hebat, mewah atau menawan....

p/s: Amat bangga melihat anak dusun berpakaian tradisi naik ke pentas dan menerima Anugerah Utama dan ditontoni di seluruh Malaysia...

: Klik pada 'Odoi Odu' untuk menonton sendiri filem tersebut...

Thursday, February 26, 2009

Cerita Untuk Relax Minda...

Catatan Harian Isteri dan Suami
Posted: 24 Feb 2009 07:10 PM CST

Rumitnya seorang isteri, dan simplenya seorang suami...jadinya kena selalu berfikiran positif...barulah tercipta rumahku shurgaku!

BUKU HARIAN ISTERI

Malam Minggu - Dia berkelakuan aneh. Sebelumnya kami berjanji bertemu di Cafe. Aku shopping seharian dengan kawan-kawan, sehingga mungkin dia kesal karena aku agak lewat sampai di Cafe, tapi dia tak bercakap. Dia tak bercakap langsung, jadi aku ajak dia pergi ke tempat yang agak sunyi supaya kami dapat berbincang, dia setuju tapi tetap diam membisu. Aku tanya apa yang salah - dia jawab, "Tak ada". Aku tanyakan apakah kesalahan ku yang membuatnya kesal. Dia kata hal ini tak ada kaitannya dengan ku dan minta aku tak usah sibuk.

Dalam perjalanan pulang, ku katakan aku mencintainya, dia cuma tersenyum tipis dan tetap membisu. Aku tak dapat menjelaskan perangainya petang itu. Aku tak habis-habis berfikir kenapa dia tak menjawab, "Aku cinta kamu juga". Sesampainya dirumah, aku merasa kehilangan dia, dan seolah-olah dia tak menghendaki ku lagi. Dia hanya duduk dan nonton depan TV; dia terlihat jauh dan menghilang..... Akhirnya aku putuskan untuk tidur. Lebih kurang 10 minit kemudian, dia masuk ke kamar. Aku tak tahan lagi, ku putuskan untuk menghadapinya dan menanyakan soal sebenarnya, tapi dia langsung tertidur. Aku mulai menangis sampai tertidur. Aku tak tahu apa yang harus ku lakukan. Hidupku terasa bergoncang.....

BUKU HARIAN SUAMI

Hari ini REAL MADRID kalah. SIALLLLL!!!


----sumbangan: liza

Wednesday, February 25, 2009

20 Perkara Perjanjian Sabah Menyertai Malaysia

History
The agreement was written for the main purpose of safeguarding the interests, rights, and the autonomy of the people of Sabah upon entering the federation of Malaysia. It was originally envisaged that Sabah be one of the four entities in the federation, the others being Malaya, Singapore, and Sarawak. However as times passed, Sabah and Sarawak has ended up being merely one of the 13 states in the federation.


The position today
There has been numerous calls for the agreement to be reviewed to take into account social, economic, and political changes over time.[2]


The agreement

Point 1: Religion
While there was no objection to Islam being the national religion of Malaysia there should be no State religion in North Borneo, and the provisions relating to Islam in the present Constitution of Malaya should not apply to North Borneo


Point 2: Language
a. Malay should be the national language of the Federation
b. English should continue to be used for a period of 10 years after Malaysia Day
c. English should be an official language of North Borneo for all purposes, State or Federal, without limitation of time.

Point 3: Constitution
Whilst accepting that the present Constitution of the Federation of Malaya should form the basis of the Constitution of Malaysia, the Constitution of Malaysia should be a completely new document drafted and agreed in the light of a free association of states and should not be a series of amendments to a Constitution drafted and agreed by different states in totally different circumstances. A new Constitution for North Borneo (Sabah) was of course essential.


Point 4: Head of Federation
The Head of State in North Borneo should not be eligible for election as Head of the Federation


Point 5: Name of Federation
“Malaysia” but not “Melayu Raya”


Point 6: Immigration
Control over immigration into any part of Malaysia from outside should rest with the Central Government but entry into North Borneo should also require the approval of the State Government. The Federal Government should not be able to veto the entry of persons into North Borneo for State Government purposes except on strictly security grounds. North Borneo should have unfettered control over the movements of persons other than those in Federal Government employ from other parts of Malaysia into North Borneo.


Point 7: Right of Secession
There should be no right to secede from the Federation


Point 8: Borneanisation
Borneanisation of the public service should proceed as quickly as possible.


Point 9: British Officers
Every effort should be made to encourage British Officers to remain in the public service until their places can be taken by suitably qualified people from North Borneo


Point 10: Citizenship
The recommendation in paragraph 148(k) of the Report of the Cobbold Commission should govern the citizenship rights in the Federation of North Borneo subject to the following amendments:

a) sub-paragraph (i) should not contain the proviso as to five years residence
b) in order to tie up with our law, sub-paragraph (ii)(a) should read “7 out of 10 years” instead of “8 out of 10 years”
c) sub-paragraph (iii) should not contain any restriction tied to the citizenship of parents – a person born in North Borneo after Malaysia must be federal citizen.

Point 11: Tariffs and Finance
North Borneo should retain control of its own finance, development and tariff, and should have the right to work up its own taxation and to raise loans on its own credit.


Point 12: Special position of indigenous races
In principle, the indigenous races of North Borneo should enjoy special rights analogous to those enjoyed by Malays in Malaya, but the present Malays’ formula in this regard is not necessarily applicable in North Borneo


Point 13: State Government
a) the Prime Minister should be elected by unofficial members of Legislative Council
b) There should be a proper Ministerial system in North Borneo

Point 14: Transitional period
This should be seven years and during such period legislative power must be left with the State of North Borneo by the Constitution and not be merely delegated to the State Government by the Federal Government


Point 15: Education
The existing educational system of North Borneo should be maintained and for this reason it should be under state control


Point 16: Constitutional safeguards
No amendment modification or withdrawal of any special safeguard granted to North Borneo should be made by the Central Government without the positive concurrence of the Government of the State of North Borneo

The power of amending the Constitution of the State of North Borneo should belong exclusively to the people in the state. (Note: The United Party, The Democratic Party and the Pasok Momogun Party considered that a three-fourth majority would be required in order to effect any amendment to the Federal and State Constitutions whereas the UNKO and USNO considered a two-thirds majority would be sufficient)


Point 17: Representation in Federal Parliament
This should take account not only of the population of North Borneo but also of its seize and potentialities and in any case should not be less than that of Singapore


Point 18: Name of Head of State
Yang di-Pertua Negara


Point 19: Name of State
Sabah


Point 20: Land, Forests, Local Government, etc.
The provisions in the Constitution of the Federation in respect of the powers of the National Land Council should not apply in North Borneo. Likewise, the National Council for Local Government should not apply in North Borneo.

Sumber:
http://en.wikipedia.org/wiki/20-point_agreement_(Sabah)

"Sejarah Perlu Diperbetulkan"

Saya sgt tertarik dengan entry yang ditulis oleh Larry Ralon dari Daily Express yang bertajuk "Sejarah Perlu Diperbetulkan". Di sini saya sertakan sedikit tulisan beliau..


"...Anggota Parlimen Sepangar, Datuk Eric Majimbun berkata,agak menyedihkan apabila melihat remaja lelaki di Sabah keluar televisyen mengucapkan Hari Merdeka yang ke-51 kepada Malaysia sedangkan ia merupakan ulang tahun kemerdekaan ke-51 untuk Malaya. Sabah (Borneo Utara) hanya mencapai kemerdekaannya 45tahun lalu dan bersama-sama Sarawak, Singapura dan Malaya (Persekutuan 11 buah negeri di Semenanjung) kemudian membentuk Malaysia.

“Satu lagi fakta sejarah yang juga perlu diperbetulkan ialah Sabah, Sarawak dan Singapura bukannya menyertai Malaya untuk membentuk Malaysia tetapi kita bersama-sama membentuk Malaysia. Kita bukannya salah sebuah negeri di bawah Malaysia tetapi kita adalah satu pertiga dari Malaysia”, katanya. Beliau berkata, Sabah, Sarawak dan Malaya sepatutnya rakan kongsi yang membentuk Malaysia dan “Kita bukannya menyertai Malaya untuk membentuk Malaysia. Jadi Sabah tidak sepatutnya negeri dalam Malaya atau salah sebuah daripada 11 negeri dalam Malaya.”.....

Ini merupakan sesuatu yang baru bagi saya kerana pertama kali saya mendengar tentang perkara ini. Selanjutnya sya membaca komen2 dari artikel ini dan sya sangat tertarik dengan komen dari Tompios. Mari kita baca bersama-sama...

"...Tompios Says: ...
September 3rd, 2008 at 3:04 pm

Alangkah bagusnya jika cerita kedai kopi ini kita awali dengan tiga pertanyaan asas.

1. Bila sebenarnya negeri sabah ini merdeka?

2. Bagaimana sabah boleh tergabung di dalam Malaysia?

3. Adakah Sabah ini sepatutnya disebut Negeri atau Negara?


Tiga soalan asas ini WAJIB DIJAWAB dan DIKETAHUI umum khususnya rakyat negeri sabah. Tanpa wujudnya niat untuk menimbulkan rasa sentimen kepada mana-mana pihak, kita perlu objektif dan berani mengakui tentang hakikat sejarah negeri sabah kerana kitalah yang sepatutnya menceritakan perkara sebenar sabah ini kepada rakyat Malaysia dan juga masyarakat luar.

Adalah menjadi satu pembohongan besar bagi para pemimpin negara ini khususnya, apabila tidak menjelaskan tentang fakta sejarah yang sebenarnya. Selama ini kita difahamkan melalui buku-buku pelajaran sejarah di sekolah tetapi sungguh disesalkan, mengapa tidak ditemukan tajuk tajuk sejarah yang berkaitan dengan Perkara 20, Hak dan keistemewaan kaum pribumi sabah dan perkara-perkara yang melibatkan Hak Sabah dalam Penggabungan Malaysia. Mengapa rakyat sabah dibutakan daripada pengetahuan sejarah negeri yang sebenarnya? Adakah sejarah itu merupakan satu ancaman kepada ahli-ahli politik Negara ataukah memang di dalam sistem pemerintahan BN khususnya, terdapat unsur penjajahan minda yang bakal merosak pemikiran rakyat khususnya di sabah dan Sarawak?

Sebagai rakyat sabah, dan rakyat Malaysia, saya berpendapat bahawa sangat tidak wajar bagi kerajaan melakukan penyembunyian fakta ini. Bagaimana hendak menanamkan rasa nasionalis bangsa jika fakta tidak disampaikan secara telus? Bagaimana hendak melahirkan insan Malaysia yang patriotik jika sejarah negeri sendiri pun tidak faham hal sebenar? Untuk itu, mari kita kongsi bersama apa sebenarnya hakikat sejarah negeri sabah. Sebelum itu sekali lagi saya tegaskan bahawa ini adalah perkongsian ilmu tentang fakta negeri sabah dan tidak ada niat untuk sengaja menimbulkan sentimen kepada mana-mana pihak.

1. Bila sebenarnya negeri sabah ini merdeka?

Sabah mencapai kemerdekaan pada 31 Ogos 1963. Sekali lagi saya sebut, pada 31 Ogos 1963. Ketika menyambut hari bersejarah ini, antara pemimpin-pemimpin negara yang turut hadir menjadi saksi kemerdekaan sabah ialah ialah Tunku Abdul Rahman, Lee Kuan Yew, Donald Stephen, Mustafa Harun, Stephen Kalong Ningkan, pemimpin-pemimpin British dan lain-lain lagi. Bagi mengumumkan kemerdekaan sabah, maka Gubernur Borneo Utara (Sabah) ketika itu iaitu Sir William Goode, menyatakan secara rasmi “ …..Hari ini adalah hari bersejarah untuk negeri sabah, ia menandakan bermulanya pemerintahan sendiri dan kemerdekaan serta berakhirnya perjanjian” (Sabah Times, Jesselton, 31 Ogos 1963.Dalam ucapan mulia gubernur tersebut, dapatlah ditarik tiga inti utama iaitu:i). Bermulanya pemerintahan sendiri;ii). Kemerdekaan;iii). Berakhirnya perjanjian, iaitu perjanjian dengan pihak British.

2. Bagaimana sabah boleh tergabung di dalam Malaysia?

Selepas sabah merdeka di bawah British pada 31 Ogos 1963, maka Tunku Abdul Rahman membawa misi ke Borneo untuk mengajak Sabah dan Sarawak turut bergabung dengan Malaya, selain Singapura untuk membentuk Kerajaan Persekutuan. Tawaran Tunku Abdul Rahman ini diterima oleh pemimpin-pemimpin Borneo Utara (Sabah) ketika itu DENGAN SYARAT bahawa harus ada 20 ISI PERJANJIAN antara Tunku Abdul Rahman selaku Perdana Menteri ketika itu, dengan para pemimpin sabah yang mewakili seluruh etnik di sabah. Perjanjian itu pun di materai bersama dengan nama PERJANJIAN 20 PERKARA, yakni terdapat 20 Perkara Utama yang sangat mendasar serta sebab utama mengapa sabah menyetujui tawaran Tunku Abdul Rahman ketika itu. Setelah ditandatangani perseujuan bersama, maka Sabah, secara sah bergabung dengan Malaya pada 16 September 1963. Tepatnya, penggabungan tersebut adalah ‘Bergabung Dengan Syarat’. Keseluruhan isi kandung 20 perkara tersebut adalah merujuk kepada Hak dan keistemewaan bagi rakyat dan negeri sabah sendiri.

3. Adakah Sabah ini sepatutnya disebut Negeri atau Negara?

Perlu anda ketahui bahawa, di dalam kandungan 20 Perkara, Sabah menurut Perkara 4 (1) dan Perkara 5(1) (a-b), menyatakan bahawa Sabah adalah Negara. Perkara 18 pula iatu tentang nama ketua negeri, disebut bahawa Nama Ketua Negeri ialah Yang Dipertuan Negara, bukannya Yang Dipertua Negeri. Oleh sebab itu, sejak sabah merdeka pada 31 Ogos 1963 sampai 16 September 1963, Sabah adalah sebuah NEGARA. Sabah, Sarawak, Singapura dan Malaya akhirnya Berjaya bergabung bersama lalu membentuk Kerajaan yang disebut MALAYSIA namun singapura tidak kekal dan bertindak keluar daripada Malaysia.

Inilah fakta sejarah sabah. Kenapa para sejarawan negara kita tidak menyatakan perkara ini secara jujur dalam tulisan-tulisan mereka? Kenapa perlu disembunyikan? Kalau pihak Putra Jaya tidak dapat menerima hal ini, kenapa rakyat sabah tidak diajak berbincang secara diplomasi untuk memperbaiki atau mencari kesepakatan bersama. Kenapa bila rakyat sabah bercakap pasal Perkara 20 ini dianggap terlalu sensitif? Bahkan di zaman rejim Mahathir dulu, siapa cakap pasal Perkara 20 langsung disumbat dalam ISA. Waktu menandatangani Perjanjian ini dulu tidak dianggap sensitif, tapi kenapa sekarang rakyat sabah minta dikaji semula hak-hak tersebut, lalu dianggap sensitif, malah lebih parah lagi bila rakyat sabah dibutakan daripada fakta sejarah negeri sabah sendiri.

Sebagai rakyat sabah, dan juga rakyat Malaysia, tidak salah rasanya jika saya menyeru kepada semua pihak, baik para pemimpin negeri dan juga pemimpin pusat, tolong jangan hipokrit dalam menyatakan kebenaran. Jangan juga menipu tentang hal sebenar. Ayuh!! Katakan saja sejujurnya…biar rakyat tahu tentang sejarah yang betul. Kami rakyat sabah siap menerima segala bentuk perbincangan asalkan kami tidak dibohongi seperti ini. Mungkinkah ini yang disebut sebagai……penjajahan minda!!!!?

“Jangan sesekali menyimpan barang busuk, sekali waktu akan tercium juga”


Saya juga sangat tertarik dengan komen saudara Eugen berkaitan dengan Bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan....


Eugene Says:

In fact, we are a member of malaysia, NOT a slave state of malaysia. Federal government never look the day 16 septermber seriously because they are trying to dissolve us to be part of them…
I’m passing a very clear and straight forward message here, should the federal government continue neglecting us, we will retrieve from the federal one day, NO POLITICAL GIMMICK can stop us if we determine to do so..

Based on the treaty between fed. and state gov. (20 points) Malay is the national language and English remain to be the Official language of sabah, so any decision made by the federal government to enhance the usage of malay and surpress english should not be implemented in SABAH.. Both languages are equally important. National language doesn’t mean that it’s status is higher. Look at singapore..

Apparently, Federal government is trying to reestablished sabah identity, so that they can simply manipulate the later generation of sabah easily.

PLEASE CORRECT ME IF ANY INFO. PROVIDED HAPPENED TO BE FABRICATION BY MISTAKE

So, apa komen kawan2 tentang perkara ini...?

Lanjutan bacaan boleh di dapati pada link di bawah..

New Proton MPV???

This morning i reached at my office table and as usually turn on my computer and open my email. And i got this email from a friend of mine and it's a picture of our new MPV Proton... but i don't know how true it is... well take a look and enjoy it...








If it is true and the price below RM80K..than i think your guys should consider this....

This What We Call a HERO...