KO'TUHADAN KUMA TOMPINAI NGAWI

Blog ini adalah tempat perkongsian maklumat dan pendapat dari semua keluarga dekat atau jauh, kawan-kawan dan sesiapa sahaja. Penulis akan cuba menjadikan blog ini sebagai One Stop Information Center di mana segala sumber maklumat yang asas dan penting akan diletakkan dalam bentuk web link. Oleh yang demikian jika ada sesiapa yang ingin mencadangkan laman web atau blog yang berguna, bermanafaat dan bermaklumat silalah memberikan address web atau blog itu kepada penulis sama ada melalui email atau just taip pada ruangan chat pada blog ini. Cadangn dan juga kritikan membina juga amatlah dialu-alukan.

SELAMAT MELAYARI BLOG INI

Geo Visitors Map

You Are Visitor Number

hit counter scince july 2007

M.I.N.I B.U.L.E.T.I.N

....Selamat Datang........ Enjoy Reading..


Sila Daftarkan Diri Anda Disini Sebagai Kenangan dan Rujukan

My Redeemer Lives By Nicole Mullen

Friday, September 7, 2007

My New Addicted

Saya tidak tahu bila keadaan ini bermula tetapi baru2 ini keadaan ini bertambah extrem apabila sepanjang masa sya asyik memikirkan perkara ini. Dari office hingga la ke rumah dan dari semua perbualan dengan kawan2 sya pasti memikirkan atau menselitkan perkara ini.....sya bertanya-tanya pada diri sendiri adakah sya telah ketagih atau ini cuma suam2 kuku ja or hangat2 tahi ayam... Tetapi setelah difikirkan dengan teliti saya yakin inilah hobi baru saya dan hobi ini adalah 'Taking Picture'.

Hobi ini sebenarnya telah lama terpendam dalam diri cuma dulu2 saya tidak mampu untuk merealisasikannya...maklumlah mesti ada kamera sendiri dan kamera tu pula bukan yg jenis biasa 'shot & take' tapi yg SLR 'aim, shot & take' maksudnya yg manual focus la. Baru2 ni sya dicover satu site yg sangat merangsang hobi terpendam sya ni iaitu www.trekeart.com. Site ini adalah site yg menghimpunkan gambar2 yg diambil dari seluruh dunia oleh jurugambar2 dari seluruh dunia. Apa yg sangat menarik adalah bagimana mereka merakamkan gambar tersebut dan memberi penerangan tentang setiap gambar yang diambil. Saya sangat teruja apabila melihat objek yang biasa kita lihat tetapi bila di rakamkan dalam bentuk gambar objek tersebut seperti 'bernyawa' yang cuba menyampaikan sesuatu messege tertentu.

Saya sangat teruja melihat gambar tersebut sehinggakan sya ingin menjadi sebahagian dari komuniti itu. Lalu sya mencari-cari site yg boleh memberi bimbingan tentang harga dan dan jenis kamera yg sesuai dengan kemampuan sya. Lalu sya menemui site ni shashinki.com. Di samping tu sya gak membaca review org ramai tentang model yg sya consider mo beli yg terdapat di dcresource.pricegrabber.com. Site2 ni banyak membantu sya dlm memilih model kamera yg mana harus sya pilih. Akhirnya saya memilih antara dua model ni Nikon D40 dgn Pentax K100D yg mana kedua-duanya berharga RM2150.00. Masing2 mempunyai kelebihan contohnya Nikon D40 menghasilkan kualiti gambar yg lebih baik dan cepat apabila gambar yg diambil adalah di tempat yg kurang pencahayaan berbanding Pentax K100D. Tetapi Pentax K100D mempunyai anti-shaking yg mana sangat penting bagi amature mcm sya. So rasanya sya kena testing juga kedua2 kamera ni baru boleh buat keputusan mana model yg terbaik tuk sya.

Pa2 pun harap2 hobi sya ni tidak bersifat sementara saja dan klau boleh sya juga mau pergi ke merata tempat tuk merakamkan saat2 yang indah dan tidak terduga. Di samping itu mugkin sya boleh menyumbangkan sesuatu kepada masyarakat setempat khususnya dan dunia amnya dengan gambar2 yg bakal dirakam oleh sya sendiri. Tidak sabar rasanya untuk merasai pengalaman itu.... Tetapi apa2 pun masih banyak perkara yg harus sya pertimbangkan sebelum mengambil keputusan tuk memiliki sebuah kamera SLR ni.

No comments:

This What We Call a HERO...